ochi chalazion tratament clinica ofta total sibiu dr stanila sibiu

Chalazionul – ce este și cum se tratează?

Chalazionul sau șalazionul este denumirea unei afecțiuni oculare pe care deseori o confundăm cu ulciorul. Ochiul se înroșește puțin, pleopa se umflă și se înroșește și pe noi “ne mănâncă ochiul”. Însă, în unele cazuri, în ciuda similitudinilor în manifestare, nu este vorba de ulcior ci de chalazion. Acesta din urmă este provocat de o glandă infundată din pleoapă, însoțită și de apariția unei infecții.

Chalazionul – ce este și de ce apare?

Chalazionul este o inflamație cronică a glandelor sebacee Meibomius, prezente la nivelul pleoapei și care au rolul de a lubrifia suprafața oculară. Apare sub forma unei umflături mici, roșie, similară cu cea provocată de ulcior. Însă, spre deosebire de ulcior, care este provocat de o infecție bacteriană instalată la baza genelor, chalazionul se poate dezvolta pe pleopa inferioară sau superioară, la un singur ochi sau la ambii, și nu provoacă durere.

Chalazionul apare atunci când terminația unei glande care produce uleiuri naturale (sebacee) este obstrucționată. În astfel de cazuri, uleiul este blocat în glandă, iar pleoapa se umflă

Simptome pentru chalazion

Principalele semne de chalazion sunt:

• O umflătură nedureroasă care devine din ce în ce mai mare pe pleoapa afectată.
  • Umflarea membranei care acoperă suprafața ochiului (pleoapa) dar și a pieliței care învelește partea albă a ochiului și a pleoapele pe interior (conjunctiva)
  • Formarea unei zone rotunde, delimitată, roșie sau gri pe pleoapa afectată.

Factori de risc și prevenție pentru chalazion

Chalazionul este o afecțiune care poate afecta pe oricine, însă au șanse mai mari să-l dezvolte cei care:

• Au mai avut în trecut un chalazion sau un ulcior
  • Au un diagnostic de blefarită (inflamația marginilor pleoapelor)
  • Se confruntă cu diverse probleme de piele, precum dermatita seboreică sau acneea rozacee

Cea mai bună formă de prevenție pentru apariția unui chalazion este practicarea unei bune igiene faciale și oculare. Medicii oftalmologi recomandă:

• Spălați-vă pe mâini înainte să vă atingeți fața sau ochii
  • Spălați-vă pe mâini înainte și după scoaterea lentilelor de contact
  • Spălați-vă pe față seara, înainte de culcare
  • Aruncați toate produsele cosmetice și de machiaj care au expirat
  • Înlocuiți produsele de machiaj pentru ochi la fiecare 3-4 luni
  • Nu împărțiți cu altcineva produsele de machiaj

Cum se tratează chalazionul?

După ce medicul oftalmolog, în urma unui examen clinic, constată  prezența chalazionului, acesta va recomanda o serie de tratamente locale. În cazul în care chalazionul este unul mai complicat, adică este de dimensiuni foarte mari sau nu dispare nici după 8 săptămâni de la apariție, medicul poate recomanda:

• O procedură care implică îndepărtarea chalazionului printr-o incizie locală, realizată sub anestezie locală
  • Injecții cu steroizi, cu scopul de a reduce inflamația

În cazurile care nu necesită acest tip de intervenții, puteți să:

• Aplicați o compresă caldă pe pleoapă. Căldura ajută la fluidificarea sebumului din interiorul glandei bolnave și astfel glanda blocată se drenează în mod natural. Folosiți compresa de 3-5 ori pe zi, timp de 10-15 minute.
  • Curățați pleoapa cu șervețele umede oculare sau spălați cu săpun

În perioada în care chalazionul este prezent, este indicat să:

• Nu-l apăsați sau să încercați să-l spargeți
  • Nu vă atingeți pleoapa cu mâinile nespălate
  • Nu folosiți produse de machiaj sau lentile de contact până la vindecare

Deși nu este o afecțiune periculoasă, chalazionul necesită îngrijiri medicale de specialitate, atunci când nu regresează în 2-4 săptămâni. Dacă se închistează, necesită tratament chirurgical de specialitate care constă în incizie cu îndepărtarea chalazionului.

La copii mici, în marea majoritate a cazurilor, se resoarbe. La adulți, de obicei, se închistează, necesitând tratament chirurgical.Dacă ai probleme oftalmologice, specialiștii de la OftaTotal sunt alături de tine cu grijă și dedicare.