Durerea de ochi: din ce cauze poate să apară?

Cine nu a experimentat, măcar o dată, o durere de ochi? Cauzele durerii oculare sunt variate și pot să indice afecțiuni mai grave sau mai puțin grave ale ochilor.

Specialiștii Ofta Total te îndeamnă să fii pregătit să recunoști posibilele semne ale afecțiunilor oftalmologice, precum durerea ochilor. Află din ce motive apare durerea de ochi și care ar putea să fie explicația.

De câte feluri este durerea de ochi?

Durerea oculară poate să apară la suprafața ochiului, sau poate fi prezentă în structurile mai profunde ale ochiului. O durere severă de ochi, în special dacă este însoțită și de un grad de pierdere a vederii, poate indica o afecțiune gravă, de aceea este crucial să mergi la un consult de oftalmologie, când apare acest simptom.

În funcție de modul în care experimentezi disconfortul, durerea de ochi se poate produce fie la suprafața ochiului, fie mai profund. Durerea perioculară fiind cunoscută ca durere orbitală este legată de inflamarea sau infectarea țesuturilor perioculare din interiorul orbitei.

Durerea de ochi superficială este descrisă, de multe ori, sub forma unei senzații de arsură, mâncărime, durere înțepătoare. Acest tip de durere poate fi legat de prezența unui obiect străin în ochi, de o infecție oculară sau de orice alt factor care irită și inflamează  suprafața ochiului.

Durerea superficială de ochi: posibile cauze

Durerea și disconfortul care afectează suprafața oculară pot fi produse de una dintre următoarele cauze:

Un obiect străin

Pătrunderea unui corp străin în ochi, oricât de mic, provoacă durere și jenă pe suprafața oculară, de exemplu o geană sau resturi de machiaj, praf sau alt element din mediul înconjurător. Acestea pot genera iritație, înroșire, lăcrimare, usturime.

Conjunctivita

Conjunctiva este țesutul subțire care învelește zona albă a ochiului și interiorul pleoapelor. Aceasta se poate infecta și inflama, fie pe fond alergic sau infecțios. Chiar dacă durerea de ochi este, de regulă, slabă, infecția poate determina prurit, înroșire și secreții la nivelul ochiului.

Iritații produse de lentilele de contact

Dacă porți lentile de contact peste noapte, ceea ce este, de altfel, contraindicat, sau dacă nu îți dezinfectezi lentilele de contact potrivit recomandărilor, ai putea să fii predispus la traumatisme și dureri de ochi. Abraziunea corneeană produce disconfort și durere, similare celor date de prezența unui corp străin în ochi.

Este de notat faptul că, în acest caz, abordările care elimină factorii iritanți din ochi, precum clătirea cu apă din abundență, nu vor ameliora durerea de ochi, dacă suferi de abraziune corneană.

Alt tip de iritații

Pătrunderea unor substanțe chimice în ochi poate fi o altă cauză a durerii de ochi superficiale. Substanțe precum înălbitorul, de exemplu, pot produce arsuri la nivelul suprafeței oculare. Chiar și expunerea neprotejată la lumina puternică a soarelui poate genera arsură și senzație de durere de ochi.

Blefarita

Blefarita apare dacă glandele sebacee de pe marginea pleoapei se infectează sau se inflamează, ceea ce provoacă durerea ochilor.

Durerea orbitală: posibile cauze

Durerea de ochi care are loc mai profund, în orbită, poate să aibă surse de îngrijorare mai mari, deoarece se asociază unor probleme de sănătate oculară mai complexe, pentru care este necesar un consult de specialitate, la oftalmolog.

Glaucomul

Această afecțiune apare pe măsură ce presiunea intraoculară crește. Pe lângă durerea oculară, simptomele glaucomului mai sunt și durerile de cap, greața, afectarea vederii. O creștere bruscă a presiunii, numită glaucom cu unghi închis în forma acută, reprezintă o urgență medicală și necesită tratament imediat, pentru a preveni pierderea permanentă a vederii.

Neuropatia optică inflamatorie

Este posibil să ai dureri oculare, însoțite de o afectare a vederii, dacă nervul care leagă partea interioară a globului ocular de creier, numit nerv optic, se inflamează. O boală autoimună, o infecție bacteriană sau afecțiune vasculară pot fi cauzele inflamației.

Sinuzita

O infecție a sinusurilor poate să determine creșterea presiunii în spatele ochilor. Pe măsură ce boala se instalează, apare durerea, la unul sau la ambii ochi.

Migrenele

Durerea ochilor este și un efect secundar comun al atacurilor migrenoase.

Leziuni penetrante la nivelul ochiului

Traumatismele de acest tip apar dacă te lovești cu un obiect în ochi sau dacă ești implicat într-un accident, putând provoca dureri oculare semnificative.

Când te trimite durerea de ochi la oftalmolog?

Te sfătuim să mergi imediat la medic, dacă întâmpini următoarele simptomele:

• durerea de ochi este de obicei severă și acompaniată de dureri de cap, febră, sensibilitate sporită la lumină;
  • ai probleme de vedere;
  • experimentezi amețeli și vomă;
  • durerea de ochi este determinată de un obiect străin sau de o substanță chimică pătrunsă în ochi;
  • vezi halouri în jurul luminilor;
  • ai ochii umflați;
  • ai dificultăți în mișcarea ochilor sau îți este greu să ții ochii deschiși;
  • ochii tăi sângerează sau produc secreții.

Te confrunți cu durere de ochi? Fă-ți o programare la Ofta Total și hai să vedem cum te putem scăpa de această problemă.