ulcior la ochi tratament oftalmologic clinica ofta total sibiu dr stanila sibiu

Ulcior la ochi – cauze, simptome și tratament

Un ulcior la ochi (orjelet sau hordeolum) este o problemă oftalmologică destul de comună, care poate fi prevenită printr-o igienă corectă a zonei ochilor, dar și a mâinilor. Este foarte bine sa ne educăm să nu punem mâna pe la ochi. Sunt de evitat zonele poluate și cu mult praf, cosmeticele învechite și este încurajată purtarea ochelarilor de soare pentru o protecție cât mai bună a ochilor.

Ce este un ulcior la ochi?

Ulcior la ochi este denumirea populară a orjeletului, o afecțiune a ochiului cauzată de o infecție stafilococică a unei glande sebacee prezente în pleoape. Când aceste glande sunt infectate, te poți confrunta cu un orjelet intern sau extern, atât pe pleoapa de sus, cât și pe cea de jos.

Din punct de vedere clinic, un ulcior la ochi se prezintă sub forma unei tumefacții dureroase localizată în grosimea pleoapei palpebrale. Zona sensibilă poate să fie dureroasă atât spontan, cât și la palpare și se poate extinde spre marginea exterioară a ochiului, în cazul unui ulcior la ochi extern, sau spre cea interioară în cazul unui orjelet intern. În majoritatea cazurilor, orjeletul intern este mai dureros decât cel extern.

Când apare un ulcior la ochi, pleoapa se umflă și apare un edem la țesuturile din vecinătate, care poate să cuprindă și ganglionii preauriculari (situați înaintea urechii) și pe cei submaxilari, (adenopatie satelita). La câteva zile după apariție, se dezvoltă o colecție de puroi, care poate fi drenat spontan sau chirurgical. Este important să nu încercăm să drenăm prin presiune, deoarece favorizăm diseminarea. În urma acestui proces, rămâne o ulcerație sângerândă.

Ulcior la ochi – cauze de apariție

O cauză de apariție o reprezintă blefarita (infecție sau inflamație a marginii pleoapei). Cosmeticele vechi sau cele împrumutate de la o altă persoană care s-a confruntat cu această problemă pot provoca apariția unui ulcior. Alte cauze:

• Frecatul frecvent al ochilor
  • O igienă deficitară în zona oculară
  • Utilizarea unor instrumente de igienă, precum prosopul, la comun
  • Piscină murdară
  • Lentile de contact nedezinfectate

Cine poate să facă un ulcior la ochi?

În cele mai multe cazuri, ulciorul apare la persoanele debilitate, care au o imunitate scăzută sau care suferă de diabet. Ulciorul poate să apară la orice vârstă, în egală măsură la bărbați și la femei, la adulți sau copii.

Simptomele ulciorului

Primul simptom în cazul unui ulcior este o umflătură pe pleoape, pe care poți să o remarci dimineața, imediat ce te-ai trezit din somn. Alte simptome pentru ulcior la ochi sunt:

• Lăcrimarea ochilor
  • Înroșirea pleoapelor
  • Senzație de arsură
  • Disconfort general, dar mai ales la clipire
  • Senzația de corp străin în ochi
  • Mâncărime
  • Aspect de pleoapă căzută

Este foarte important de știut că ulciorul este contagios și se recomandă evitarea atingerii ochilor până ce acesta dispare. De asemenea, ulciorul nu trebuie niciodată stors precum un coș, nici măcar în situația în care abcesul nu se sparge de la sine. Într-o astfel de situație, consultați medicul oftalmolog.

Cum tratăm un ulcior?

În urma unui consult oftalmologic complet, care include și examinarea la biomicroscop și măsurarea dioptriilor, pentru a exclude complicații precum viciile de refracție și nevoia de a purta ochelari, se pune diagnosticul de ulcior la ochi.

Tratamentul poate să fie local sau general. Cel local, în fazele incipiente ale orjeletului constă în comprese reci, tratament cu antibiotic și corticosteroizi. În faze mai avansate se pot aplica comprese fierbinți pentru a grăbi colectarea, iar dacă ulciorul nu cedează, se poate interveni chirurgical, cu o mică incizie, de preferat cu electrocauterul.

În cazul în care ulciorul este recurent, pacientului i se recomandă un vaccin anti-stafilococic. Dacă ulciorul este provocat de o blefarită, pacientul trebuie să învețe să-și facă o igienă corectă la ochi și să trateze blefarita.Pentru orice problemă oftalmologică, vă așteptăm la clinica Ofta Total, unde veți fi întâmpinați de profesioniști în vedere.