dureri ochi ectropion clinica ofta total sibiu dr stanila sibiu

Ectropion – simptome, cauze și tratament

Un ectropion este o afecțiune în care pleoapa se întoarce spre exterior.  Acest lucru face ca suprafața interioară a pleoapei să fie expusă și predispusă la iritații. Această boală este mai frecventă la adulții în vârstă și afectează mai frecvent  pleoapa inferioară. În cazurile de ectropion sever, întreaga  pleoapă este întoarsă spre exterior. În cazurile mai puțin severe de ectropion, doar un segment al pleoapei este afectat și expune ochiul la diferite suferințe. Este o afecțiune diferită față de entropion, care presupune întoarcerea pleoapelor spre interior.

Cum se tratează un ectropion?

În mod obișnuit, pentru a controla această afecțiune și efectele acesteia, medicii oftalmologi pot recomanda folosirea lacrimilor artificiale sau a unguentelor, acestea având rolul de a lubrifia ochiul și a reduce senzația de iritație. Cu toate acestea, folosirea acestor medicamente are rolul de a ameliora simptomatologia, dar pentru eliminarea acesteia este nevoie de chirurgie corectoare.

Ectropionul poate fi diagnosticat cu un examen ocular de rutină. Prin închiderea și deschiderea ochilor, oftalmologul poate să evalueze tonusul muscular al mușchilor care susțin fiecare pleoapă.

Dacă ectropionul dumneavoastră este cauzat de o cicatrice, o tumoare, o intervenție chirurgicală anterioară sau radiații, medicul dumneavoastră își va extinde consultul și către țesutul din jur.

Tratamentul folosit pentru ectropion variază în funcție de severitatea fiecărui caz. Astfel, în cazurile ușoare, medicul vă poate prescrie lacrimi artificiale și unguente, uneori antibiotice colir sau unguent când se presupune o suprainfecție, rolul acestora fiind acela de a ameliora simptomele pe care le resimțiți. În cazurile grave se apelează la chirurgie, rolul acesteia fiind acela de a corecta complet și definitiv ectropionul.

Tipul de intervenție chirurgicală la care ați putea fi supus depinde de starea țesutului care vă înconjoară pleoapa și de cauza ectropionului:

• Ectropion cauzat de relaxarea musculară și a ligamentelor din cauza înaintării în vârstă. Chirurgul va îndepărta probabil o mică parte a pleoapei inferioare. Când pleoapa este suturată se ține cont de refacerea planurilor anatomice
  • Ectropion cauzat de țesutul cicatrizat în urma unei leziuni sau intervenții chirurgicale anterioare. Este posibil ca chirurgul dumneavoastră să aibă nevoie de o grefă de piele, luată din pleoapa superioară sau din spatele urechii, pentru a reface planurile anatomice. Dacă aveți paralizie facială pe lângă corectarea ectropionului se aplică și un implant în pleoapa superioară

După realizarea unei intervenții chirurgicale de corectare a ectropionului pacienții trebuie să:

• Poarte un pansament pe ochi pentru 24 de ore
  • Să folosească antibiotice sau unguente cu steroizi conform indicațiilor oferite de medici
  • Să folosească comprese reci pentru a reduce echimozele și umflăturile postoperatorii.

Simptome și cauze pentru ectropion

Atunci când clipim, pleoapele distribuie lacrimile uniform peste ochi, menținând suprafețele ochilor lubrifiate. Aceste lacrimi se scurg în mici deschideri din partea interioară a pleoapelor, numite puncta.

Dacă o persoană este afectată de ectropion, pleoapa inferioară se îndepărtează de ochi și lacrimile nu se scurg corect. Astfel, pot apărea o serie de simptome printre care se numără:

• Lăcrimare excesivă
  • Senzația de corp străin
  • Iritarea ochiului sau ochilor afectați
  • Sensibilitate la lumină

Ectropionul poate avea o gamă de cauze:

• Slăbiciunea musculară. Odată cu înaintarea în vârstă, mușchii și tendoanele care susțin ochiul se întind, ceea ce duce la probleme legate de modul în care pleoapele se lipesc de ochi.
  • Paralizia facială. Anumite afecțiuni, cum ar fi paralizia lui Bell și anumite tipuri de tumori pot paraliza nervii și mușchii feței. Paralizia facială care afectează mușchii pleoapelor poate duce la ectropion.
  • Cicatrici sau intervenții chirurgicale anterioare. Pielea care a fost deteriorată de arsuri sau traume, cum ar fi mușcătura unui câine, poate afecta modul în care pleoapa se sprijină de ochi.
  • Tumorile. Formele de cancer care apar pe pleoapă pot face ca aceasta să fie orientată către exterior.
  • Afecțiunile genetice. În unele cazuri rare, cazurile de ectropion au cauze genetice, printre care se numără și sindromul Down.

Apariția unui caz de ectropion este favorizată de o serie de factori de risc:

• Vârsta
  • Intervențiile chirurgicale anterioare la nivelul ochilor
  • Cancer, arsuri sau traume la nivelul feței.

Forme clinice de ectropion

Diferitele forme de ectropion depind de cauzele care duc la apariția acestora, iar astfel, cercetătorii au identificat patru forme ale acestei boli:

• Ectropion legat de înaintarea în vârstă. Acesta apare adesea odată cu înaintarea în vârstă. În timp, colagenul și fibrele elastice din pleoapă slăbesc, iar acest lucru face ca țesutul pleoapelor să fie afectat. Gravitația poate face ca pleoapa să se îndepărteze de globul ocular.
  • Ectropion cicatricial. Acest lucru este cauzat de o poziție anormală a pleoapei inferioare, din cauza cicatricilor, care determină o revărsare către exterior.
  • Ectropion paralitic. Acest lucru se datorează unei probleme cu nervul facial, responsabil cu trimiterea de semnale către mușchiul care susține ochiul.
  • Ectropion mecanic. Apare atunci când o tumoră sau altă masă din pleoapă afectează poziția acesteia.

De ce să te tratezi la OftaTotal?

Pentru o bună sănătate a ochilor sunt recomandate controale regulate, specialiștii având astfel posibilitatea de a oferi pacienților noștri sfaturi legate de îngrijirea de zi cu zi, dar și în cazul unor afecțiuni precum ectropionul. Clinica noastră oferă servicii oftalmologice complete, inclusiv tratamentul pentru ectropion.