Nistagmus la Ofta Total

Nistagmus: ce este și cum se tratează?

Nistagmusul este o afecțiune a vederii caracterizată de mișcări necontrolate, repetitive ale ochilor. Află de la specialiștii Ofta Total Sibiu care sunt simptomele nistagmusului, cum se clasifică și ce opțiuni de tratament există.

Persoanele cu nistagmus nu își pot controla normal mișcările ochilor. Ochii lor se mișcă rapid și necontrolat, în sus și în jos, dintr-o parte în alta sau circular.

Nistagmusul: ce este?

Nistagmusul poate fi transmis de la părinți sau poate să apară pe fondul altei probleme de sănătate. Mișcările oculare involuntare pot determina probleme de vedere, de percepție a adâncimii, de echilibru și de coordonare.

Simptomele nistagmusului sunt:

• mișcarea involuntară a ochilor, fie la un ochi sau sau la ambii
    • obiectele pot apărea neclare și tremurânde
    • probleme de vedere pe timp de noapte
    • sensibilitate la lumină
    • probleme de echilibru și amețeală

Factori de risc

Creierul controlează mișcarea ochilor. Atunci când îți miști capul, ochii se mișcă automat pentru a se adapta. În cazul unei persoane cu nistagmus, zonele creierului care controlează mișcările ochilor nu funcționează corect.

Deși nistagmusul în sine nu este considerat periculos, boala poate fi asociat cu anumite afecțiuni mai grave. Cauzele și factorii de risc în nistagmus includ:

• probleme ale retinei sau ale nervului optic
    • afecțiuni ale urechii interne
    • accident vascular cerebral
    • traumatism cranian
    • consumul de alcool sau de droguri
    • boli ale sistemului nervos central
    • albinism
    • scleroza multiplă
    • anumite medicamente
    • probleme oculare la bebeluși, inclusiv strabism, cataractă.

Tipuri de nistagmus

Nistagmusul poate afecta atât copiii cât și adulții.

Există două mari tipuri: congenital și dobândit.

• Nistagmus congenital

Cu acest tip de nistagmus un copil se naște. Bebelușii cu nistagmus încep să prezinte simptome în intervalul de vârstă 6 săptămâni – 3 luni. În unele cazuri, este transmis copiilor de la părinți, dar cauza exactă nu este întotdeauna clară. Copiii cu nistagmus congenital îl au, de obicei, la ambii ochi. Principalul simptom este vederea încețoșată.

• Nistagmusul dobândit

Spre deosebire de nistagmusul congenital, nistagmusul dobândit apare mai târziu în viață. Această formă de nistagmus are la bază o altă afecțiune sau poate fi determinat de medicamente. Adulții cu nistagmus dobândit își descriu vederea ca fiind „tremurândă”.

Diagnostic nistagmus

Un diagnostic ferm de nistagmus se pune doar în cadrul unui control oftalmologic. Medicul îți va testa vederea, va examina interiorul ochiului și te va întreba aspecte ce țin de simptome și de posibile alte afecțiuni oculare.

Oftalmologul îți poate efectua o serie de alte teste pentru nistagmus, inclusiv:

• un examen neurologic
    • înregistrări ale mișcărilor oculare
    • un examen de ureche
    • investigații de imagistică (RMN, CT)

Tratament nistagmus

Nistagmusul dobândit poate fi uneori corectat, odată ce afecțiunea de bază este tratată. De exemplu, dacă nistagmusul este cauzat de o afecțiune a urechii interne, simptomele pot dispărea dacă afecțiunea este tratată.

Persoanele cu nistagmus congenital nu pot fi vindecate complet, dar simptomele pot fi gestionate cu un tratament adecvat.

Metodele de tratament pentru nistagmus variază, în funcție de nevoie și de caz, de la medicamente și ochelari sau lentile de contact la intervenție chirurgicală.

În ceea ce privește tipurile de chirurgie care se pot face pentru nistagmus, poate fi vorba despre o intervenție asupra mușchilor oculari, pentru repoziționarea mușchilor care mișcă ochii. Acest tip de operație nu vindeca nistagmusul, însă limitează mișcarea ochilor și îți permite să îți menții capul într-o poziție mai confortabilă.

Se mai poate face și o intervenție chirurgicală de corecție a vederii cu laser-ul LASIK, în cazul pacienților care au nistagmus și miopie. Totuși, nici această operație nu vindecă nistagmusul, ci doar îmbunătățește vederea astfel încât simptomele nistagmusului sunt diminuate.

Crezi că suferi de nistagmus? Fă-ți o programare la Ofta Total și vino să discutăm despre opțiunile de tratament cele mai potrivite pentru tine.